Hoger in Google en andere zoekmachines

De positie (ranking) van je website of webshop heb je uiteraard het liefst zo hoog mogelijk in de zoekmachines, maar wat komt hier bij kijken? We gaan hierin al meteen onderscheid maken tussen organisch ranking (SEO) en betaalde ranking (SEA).

SEO

Het SEO vriendelijk maken van je website teksten, het invullen van metadata en afbeeldingen voorzien van ALT teksten raden we altijd aan en dit is ook best iets wat je zelf zou kunnen doen. Maar wil je echt goed organisch vindbaar zijn doormiddel van extra landingspages, SEO teksten, etc., dan raden we je aan om dit door specialisten te laten doen.

SEA

Bij betaalde ranking moet je denken aan Google AdWords. Bij Google kan hiervoor een reclame campagne worden aangemaakt waarbij je de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden kunt (laten) instellen.
Wij willen je adviseren om dit NIET zelf in te regelen, maar via een online marketing bureau te doen. Zij weten precies waar ze mee bezig zijn waardoor je meer rendement uit je investeringen kunt halen.

SEO (Search Engine Optimalisation)

Zoekmachines zoals Google of Bing werken met een soort “bots” die alle websites en webshops “lezen”. Als jouw website gelezen wordt door zo’n “bot”, dan ziet deze alleen maar tekst. Hij controleert of de opbouw van je pagina aantrekkelijk is qua opbouw, gebruikte koppen, genoeg relevante trefwoorden, metadata etc. Echter ziet deze “bot” geen plaatjes en daarom is het van belang om een zogeheten ALT-tekst aan een plaatje toe te voegen.

Veel websitebouwers roepen dat ze een “Google-vriendelijke” website maken en sommige komen zelfs met het mooie verhaal dat de vindbaarheid van je website of webshop afhangt van het systeem waarin het gebouwd is. Echter is dit een broodje aap verhaal! Er bestaat geen kant en klaar systeem en zeker niet een die ook nog binnen 5 minuten klaar is (volgens de snelle jongens van de zelfbouwpakketten   ).

Hoe mooi je website er ook uitziet en in welk systeem deze ook gebouwd is… als je geen goede SEO-vriendelijke teksten hebt, geen metadata en juiste koppen gebruikt en je foto’s niet van alt-teksten voorziet, dan ben je voor zoekmachines niet interessant en dus niet  goed vindbaar.

Metadata:

Hieronder zie je een voorbeeld van wat Google weergeeft bij het zoeken op “Autobanden”.
In de TITEL staat al het woord autobanden en in de metadata (2 grijze regels tekst) komt ook weer het trefwoord terug welke Google automatisch als vet bedrukt aanduid.

Alt tekst

Zodra je Googled kun je ook naar de ”Afbeeldingen” gaan in Google. De plaatjes die je dan krijgt met de zoekterm “Autobanden”, hebben op de betreffende websites ook de ALT tekst “Autobanden” meegekregen. Zou je dus een afbeelding van bijvoorbeeld een stuk taart op je website zetten en deze voorzien van de ALT tekst “Autobanden”, dan zou hij ook onder deze zoekterm bij Google afbeeldingen zichtbaar worden.

Wat kun je zelf doen?

  1. Probeer de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden op een gedoseerde manier aan je teksten toe te voegen. Een voorbeeld: Stel dat je autobanden verkoopt en je bedrijf is in Amsterdam gevestigd. Schrijf dan een tekst van ongeveer 300-500 woorden en laat daarin 3-5 keer beide trefwoorden terugkomen.
  2. Vul bij elk artikel een goede Titel en passende metadata in.
  3. Vul een Alt tekst in bij de afbeeldingen die je gebruikt​.

Waarom doen wij dat niet standaard voor je?

Gek genoeg is niet iedereen een volledig geoptimaliseerd website nodig en hoeft niet iedereen kost wat het kost bovenin te staan in zoekmachines. Er zijn genoeg bedrijven, stichtingen en andere instanties die “gewoon een website willen hebben” en hier niet verder in willen investeren. 

Wat raden we aan

Wil je echt gevonden worden in de regio waar je actief bent dan kan dat op meerdere manieren. Je kan je pagina’s optimaliseren zoals besproken, maar het probleem is dat de meeste websites niet zoveel pagina’s bevatten dat het echt indrukt maakt bij zoekmachines. Dan kun je altijd ook nog gaan bloggen, maar er zijn maar weinig ondernemers die daar tijd voor hebben.​ 

Voor een echt goede vindbaarheid zijn veelal landingspageseen goede optie, mits er voldoende zoekopdrachten op je trefwoorden zijn. Zit je dus in een niche en zijn er weinig zoekopdrachten, dan is wellicht SEA de beste oplossing.

Neem contact met ons op om hierin een passend advies te krijgen.